Scholenactie zorgt voor 34 unieke aanvoerdersbanden

De aanvoerder van Fortuna Sittard draagt komend seizoen elke wedstrijd een uniek ontwerp om z'n arm. De designs zijn geïnspireerd op de ingestuurde aanvoerdersbanden, gemaakt door basisschoolkinderen uit de regio.
In aanloop naar het nieuwe voetbalseizoen organiseerde Fortuna Sittard een campagne voor basisscholen in de regio, waarbij leerlingen de kans kregen om de nieuwe aanvoerdersband te ontwerpen. Er verschenen duizenden creatieve ideeën in de gele bus. Daarmee kan het initiatief als zeer succesvol worden bestempeld, zo vindt ook Nick Verheijen: "Het laat zien hoe Fortuna Sittard zich de laatste jaren heeft verankerd in de regio," aldus de marketing manager. "Het initiatief leefde enorm bij de leerlingen. Zij hebben het de aanvoerders, met de vele designs, enorm lastig gemaakt."
KC Baeks Kompas eerste winnaar
Het was aan aanvoerder Ivo Pinto en vice-captain Kaj Sierhuis, met ondersteuning van mascotte Sid, om een keuze te maken. Makkelijker gezegd dan gedaan, met de grote berg aan ontwerpen. Uiteindelijk kwam het duo tot een selectie van 34 aanvoerdersbanden, één voor elke wedstrijd. De eerste zal op 8 augustus gedragen worden, als Fortuna het in eigen huis opneemt tegen Go Ahead Eagles. De aanvoerdersband werd ontworpen door de 4-jarige Evi Dols uit groep 1 van de Beekse basisschool; KC Baeks Kompas. Een korte impressie van het kiezen van de verschillende winnaars zie je hieronder.

Met de hele school naar Fortuna
De resterende winnaars en scholen worden gedurende het seizoen persoonlijk op de hoogte gebracht. Iedere basisschool heeft één inzending als winnaar. De winnaar zorgt ervoor dat zijn of haar hele klas gratis naar een thuiswedstrijd van Fortuna mag gaan. Daarnaast kunnen alle andere leerlingen en ouders van de winnende school, tegen gereduceerd tarief (€5,00), tickets kopen voor een aantal geselecteerde thuiswedstrijden. Na afloop van de wedstrijd ontvangt de winnaar de wedstrijdgedragen aanvoerdersband, inclusief handtekening van de captain.
Fortuna in de regio
De campagne is een actie die aansluit op het bredere initiatief Fortuna in de regio, waarbij de club inzet op meer samenwerking en verbondenheid met de voetbalverenigingen en scholen in de buurt. "Wij zijn ons ervan bewust dat de jeugd de toekomst heeft," vervolgt Verheijen. "Je ziet het ook steeds meer terug in de regio. Op sportvelden, op schoolpleinen en in het straatbeeld. De clubkleuren keren steeds vaker terug. Deze campagne met de aanvoerdersband sluit daar uitstekend op aan. Dat we ze na afloop ook iets tastbaars terug kunnen geven, in de vorm van een aanvoerdersband die door henzelf is ontworpen, maakt het extra bijzonder. We zijn alle deelnemende scholen en leerlingen dankbaar voor hun bereidheid, zij hebben deze actie tot een enorm succes gemaakt."