Club nieuws

FR2 TENUE - THE MAKING OF

13 oktober 2024
Leestijd: ${ readingTime }
Home / Nieuws / FR2 TENUE - THE MAKING OF
DSC06045

Woensdag 18 september 2024 was een mooie, emotionele dag. In dit exclusieve item voor onze members nemen we jou mee in de totstandkoming van dit speciale shirt.

Op de sterfdatum van Fernando Ricksen werd met een bijzonder tenue stilgestaan bij het feit dat het alweer vijf jaar geleden is dat het clubicoon stierf aan de gevolgen van ALS. Het werd een dag met gigantisch veel positieve PR voor de club en de vraag naar het shirt was niet bij te benen. Met een webshop die direct overbelast was en enorme rijen bij de fanshop, bleek het shirt een schot in de roos. Het shirt werd naar liefst 13 (!) verschillende landen verstuurd, waarmee het de boeken in gaat als een iconisch exemplaar. In deze blog duiken we dieper in het proces achter de totstandkoming van dit speciale shirt.

Drukte fanshop

Vooruitkijken met een eerbetoon aan het verleden
De ontwikkeling van een wedstrijdtenue begint ongeveer 1.5 jaar voordat het shirt voor het eerst gedragen wordt. Het voetbalseizoen 2023/2024 moet nog van start gaan en de tenues voor dat seizoen moeten nog officieel gepresenteerd worden, als intern al wordt nagedacht over de ontwerpen voor het daaropvolgende seizoen. Het begint met een brainstormsessie waarin gekeken wordt naar designs uit het verleden en eventuele mooie verhaallijnen waarop ingespeeld kan worden. Dit wordt in een werkgroep gedaan waarbij designpartner 51North aansluit. Tijdens de brainstormsessie voor het seizoen 2024-2025 kwam al snel naar voren dat het op 18 september 2024 alweer vijf jaar geleden is dat Fernando Ricksen zijn moedige strijd verloor tegen de verschrikkelijke ziekte ALS. Dit was meteen een verhaallijn waarover we het unaniem eens waren om iets mee te doen.

Om het idee verder te gaan uitwerken, werd een moodboard samengesteld met daarin diverse ideeën over de look & feel van het shirt. Drie belangrijke punten die op dit moodboard werden omcirkelt waren de relatie die Fernando had met Glasgow Rangers, dat het shirt een WOW-effect moest hebben wat past bij de positionering “Pioneers of Dutch Football” en dat het tenue een financiële bijdrage moest leveren aan Stichting ALS. De relatie met Glasgow wilden we in de kleuren laten terugkomen en de Holographic badge van AS Roma inspireerden ons om deze techniek bij ons logo te hanteren. Dit om een ultiem eerbetoon aan Ricksen te geven en tevens pionierend te zijn in Nederland.

Ipad 2

Van idee naar ontwerp
Na de eerste ideeën volgt de conceptfase, waarin de werkgroep samenkomt met onze kledingpartner Robey. Dan wordt vooral samen gekeken welke mogelijkheden er zijn en/of de ideeën ook wel daadwerkelijk uitvoerbaar zijn. Deze sessie eindigt altijd met het creëren van een werktekening van het tenue waarin alle details worden geïntegreerd, van kleurcodes tot teksten en graphics. Aan de hand van deze werktekening werd de KNVB alvast ingelicht met het verzoek of een Holographic badge in Nederland was toegestaan. Na de goedkeuring vanuit Zeist werden er proefdrukken gemaakt zodat we de look & feel in het echt konden beoordelen.

De meest spannende momenten in het creatieproces van nieuwe tenues, zijn de dagen waarin de kledingpartner de samples van de producent ontvangt en deze komt presenteren aan de werkgroep. Dat zijn namelijk de eerste momenten waarop een creatie op een scherm tastbaar wordt in het echt. Bij dit unieke Ricksen shirt was iedereen direct overtuigd, dit is een prachtig en uniek exemplaar. Na wat kleine aanpassingen was het design definitief en kon de voorbereiding voor de lancering beginnen.

Laptop

Een krachtige lancering: emotie in beeld
Nadat het design van het tenue is afgetikt, breekt een nieuwe fase aan en wordt een campagne samengesteld rondom de lancering. In deze lancering was een cruciale rol weggelegd voor een video en daarvoor werd direct geschakeld met partner CULT Content Creators. Zij werden gebriefd in hetgeen wij vonden dat de video aan gevoel moest overbrengen. We wilden terug in de tijd gaan en de impact van Fernando Ricksen in zowel Nederland als Glasgow benadrukken, maar met name ook Fernando’s vechtlust uitlichten. Dit resulteerde in een storyboard dat niet alleen de visuele elementen, maar ook de emotionele diepgang vastlegt.

Storyboard

Van concept naar actie
Met het storyboard als leidraad, was het tijd voor actie. Diverse ex-ploeggenoten van Fernando Ricksen werden benaderd of zij in het tenue wilden poseren. Ook voetbalclub Rangers FC werd benaderd om actief aan de campagne deel te nemen en via hen zijn wij aan prachtige archiefbeelden gekomen van Fernando's tijd in Glasgow. Dit was echter nog niet genoeg en we wilden echt het gevoel van de stad Glasgow in de video verwerken. Daarom werd een filmploeg naar Glasgow gestuurd om daar unieke beelden te filmen. Deze prachtige beelden werden verzameld en geëdit. Voor de verhaallijn was echter nog meer beeldmateriaal nodig, waardoor ook in Nederland meerdere locaties werden bezocht met een acteur. Tot slot werd nog gezocht naar een passende voice-over en toen deze was gevonden, werden alle elementen samengevoegd en kwam de eerste conceptversie van de video in de mailbox terecht. Kippenvel! Na wat aanpassingen en verschuivingen in beelden, hadden we enkele dagen later de final versie en konden we niet wachten om deze aan het grote publiek te laten zien.

De grote lancering
De lancering van het Ricksen shirt kwam met veel verwachtingen. We stelden een plan van aanpak op om zowel de media als de supporters over deze belangrijke gebeurtenis te informeren. De positieve aandacht van de media was overweldigend, platforms zoals ESPN, Vandaag Inside en 433 maakten ruim tijd voor de lancering van het tenue. Er was verder geen voetbalsite te ontdekken die geen aandacht had voor dit bijzondere initiatief. Ook de social media kanalen van de club stroomde vol met likes en reacties van supporters. Ook veel buitenlandse supporters, met name uit Schotland, overspoelden de club met vragen over het verkrijgen van het shirt. Nadat snel diverse maten waren uitverkocht, is direct in overleg met Robey een pre-order gestart om iedereen aan het gewenste exemplaar te helpen. De bestellingen van de pre-orders worden naar verwachting rond de feestdagen geleverd. Inmiddels staat de teller op een kleine 2000 verkochte shirts, wat een absoluut record is qua shirtverkoop voor Fortuna in de afgelopen jaren. Heb jij nog geen shirt en wil je deze alsnog bemachtingen? Pre-order deze dan in onze webshop! Hier is ook direct het bijpassende Fortuna Ricksen Jacket te bestellen dat de FR2 lijn verder complementeert.

Foto 5

Stichting ALS
Naast het eerbetoon aan Fernando Ricksen had de campagne natuurlijk nog een andere belangrijke boodschap, namelijk aandacht vragen voor de verschrikkelijke ziekte ALS. Vandaar dat naast 10% van alle merchandise opbrengsten van het shirt nog diverse andere initiatieven werden georganiseerd. Van een veiling tot een collecte tot een donatiepagina, alles werd uit de kast gehaald om een mooi bedrag aan Stichting ALS te kunnen overhandigen. Met succes, want we mogen met trots melden dat we circa €15.000 aan ALS mogen overhandigen. Het exacte bedrag zal na alle financiële afwikkelingen snel op onze website bekend worden gemaakt en vervolgens naar de stichting worden overgemaakt.

We zijn als club ongelofelijk trots op het Ricksen shirt en wat het betekent voor onze supporters. We hopen dat jullie, als trouwe supporters, het shirt met trots blijven dragen en de herinnering aan Fernando Ricksen levend houden!